Hydrogen-drevet drone varer tre ganger lenger

En ny topp moderne drone utviklet av det estiske teknologiselskapet SKYCORP er i stand til å holde seg i luften opptil tre ganger lenger enn en vanlig drone. Den gir også en dramatisk redusert driftstans, fordi det kun tar noen minutter å fylle på drivstoff. Hva er grunnen? Denne neste generasjons dronen er drevet av den mest sofistikerte hydrogendrivstoffcelle-teknologien i verden.

I fjor lanserte estiske SKYCORP Europas første hydrogen-drevne drone. Den avanserte, futuristiske smarte dronen, som har blitt kalt e-Drone Zero, har først og fremst blitt utviklet for bruk i inspeksjon og landundersøkelser, rednings -og sikkerhetsarbeid og overvåkning. I stedet for å drive den med tradisjonelle Litium-ion-polymer-batterier (LiPO), valgte SKYCORP å bruke hydrogendrivstoffceller, slik at tiden i luften ble forlenget med nesten tre ganger så mye.

SKYCORPs administrerende direktør, Marek Alliksoo, forteller at den lengre flytiden har potensiale til å utgjøre en stor forskjell innen de forskjellige applikasjonene som dronen har blitt utviklet for.

«I de fleste utfordrende miljøer kan behovet for å fylle på drivstoff redusere effektiviteten betydelig. Du har kanskje ikke tilgang til et egnet sted å lande og bytte batteri, eller flytiden er kanskje ikke lang nok til å nå stedet i det hele tatt», forklarer han. «Hydrogenteknologi spiller en viktig rolle i å finne en løsning på disse begrensningene.»

Hydrogen er rent og fritt for CO2.

Tidligere var den eneste måten vi kunne forlenge flytiden på å bruke små forbrenningsmotorer. Disse krever imidlertid hyppig vedlikehold, og skaper vibrasjoner, støy og utslipp. Hydrogen, på den andre siden, har null utslipp bortsett fra vanndamp, som gjør det til en ren drivstoffkilde fri for CO2.

«Hydrogendrivstoffceller brenner ikke hydrogen. I stedet bruker de en kjemisk reaksjon mellom hydrogen og oksygen til å produsere elektrisitet og vann», sier Alliksoo, og understreker at en annen fordel er at hydrogen kan oppbevares i forskjellige former og vil ikke degradere eller miste energi over tid, slik som LiPO-batterier gjør.

Én stor ulempe tilknyttet hydrogen er at det kan være vanskelig å håndtere, spesielt med tanke på at det leveres i gigantiske, 65 kilo tunge beholdere. SKYCORP ville ha en mer praktisk løsning, og dette kom etterhvert i form av en spesialtilpasset flaske fra AGA.

Spesialtilpasset løsning fra AGA

«I motsetning til andre potensielle leverandører, som kun kunne levere eksisterende portefølje-produkter, har AGA skapt en unik løsning kun for oss», sier Alliksoo.

På starten av året ble SKYCORP det første selskapet i Estland som begynte å motta hydrogengass i GENIE-flasken. I tillegg til å være lettere og enklere å håndtere, fyller GENIE flasken ombord dronen ved 300 bar, i stedet for standarden på 200 bar, som resulterer i mindre trykktap under påfylling.

«Tre liter med hydrogen fylt på ved 300 bar gir oss opptil to timer med flytid», sier Alliksoo. «Å fylle på ved 200 bar ville resultert i omtrent to tredjedeler av flytiden, eller mindre, med samme kostnad.

Lys fremtid for hydrogen

SKYCORP er dog ikke de eneste som er interessert i å bruke hydrogen som drivstoff i fremtiden.

«USAs militære kunngjorde nylig at de undersøker måter å bruke hydrogenteknologi på, fra infanteri til tanker. Som verdens største institusjonelle forbruker av olje, ville det hjelpe miljøet betydelig ved å redusere behovet for fossilt brensel», sier Alliksoo, og legger til at han ser en lys fremtid i vente for hydrogen som en drivstoffkilde.

«EU har som mål å være karbonnøytral innen 2050, og man kan argumentere med at dette ikke vil være mulig uten å ta i bruk hydrogen», sier han.

For øyeblikket blir hydrogendrivstoffceller tatt i bruk i alt fra sykler, motorkjøretøy, tog, båter, og til og med i fly på størrelse med Cessna.

«Fremover tror jeg at vi vil se en dramatisk økning i kunnskap om hydrogenteknologi, i tillegg til reduserte kostnader, forbedret infrastruktur og økt tilgjengelighet», fortsetter Alliksoo. «Jeg tror at i fremtiden vil vi kunne bestille hydrogen til å gi energi til dronen, sykkelen eller scooteren ved hjelp av en mobilapp, og få det levert på døren.»

Om SKYCORP
SKYCORP ble grunnlagt i Estland i 2017, etter at de tre grunnleggerne så en mangel i markedet for langtidsflygende smarte droner, og etterhvert bestemte seg for å skape dem selv. Nå, i 2019, selger selskapet hydrogendrevne droner med siste teknologi til en rekke forskjellige kunder over hele verden.